Stappenplan Social Media Ondernemer

Content Marketing Cursus

Wil jij Social Media Ondernemer worden? Een eigen Content Bureau oprichten, Freelance Social Media Manager of Content Creator worden? Waar je hart ook sneller van gaat kloppen, het is belangrijk dat je de start van de onderneming goed hebt doordacht. In dit stappenplan helpen we jou graag op weg.

1. Bepaal je Niche & ‘Why’

Jouw bedrijf begint met jouw ‘waarom’; waarom wil jij ondernemen? Wat is je doel, je passie, wat wil je bereiken? Je ‘waarom’ is een belangrijk element om te definiëren (ook voor in de toekomst als je terugwilt vallen om waarom je ook al weer voor jezelf bent begonnen).

  • Definieer je ‘waarom: Schrijf op wat het bestaansrecht is van jouw Social Media Onderneming en waarom je jouw bedrijf wilt oprichten. Leestip! Het managementboek ‘Start with Why‘ van Simon Sinek kan hierbij een goede inspiratie zijn.
  • Onderzoek de markt: Identificeer welke sectoren of thema’s populair zijn en waar je passie ligt. Start met een stuk marktonderzoek; waar liggen de kansen, bedreigingen? Welke partij biedt wat aan?
  • Specialiseer je: Kies een niche waarin je deskundig bent of bereid bent om te worden, zodat je je kunt onderscheiden naar klanten toe. (Je kunt ook kiezen voor een meer generieke ondernemersstrategie, maar in een volle markt is het slim om je te onderscheiden). Je kunt hierbij denken aan het specialiseren in een markt, maar ook juist in een dienst, bijv. dat je content gaat maken voor enkel advocatenbureau’s, of bijvoorbeeld juist dat je je specialiseert in het maken van Instagram Reels.

2. Ontwikkel je Merkidentiteit

In stap 2 ga je nadenken over de identiteit van jouw Social Media Bureau.

  • Merknaam en logo: Creëer een herkenbare merknaam en een professioneel logo. Dit kun je zelf doen aan de hand van tools zoals Canva of met AI. Uiteraard kun je het maken van een logo ook uitbesteden aan een professionele designer.
  • Merkboodschap: Bepaal wat je uniek maakt en hoe je dit communiceert naar je doelgroep. Hoe ga je in één zin overdragen waar jouw Social Media onderneming voor staat? Dat is de centrale vraag om te beantwoorden in deze stap.

3. Bouw een Sterke Online Aanwezigheid

Content Marketing; het organisch opbouwen van zichtbaarheid, een community. Het krijgen van de (juiste) volgers door het op de juiste manier presenteren van jouw bedrijf.

  • Website: Lanceer een professionele website; het maken van een website kun je in diverse tools zelf doen of je kunt er één laten maken. De website blijft een handig online visitekaartje waar jij de bezoekers wilt overtuigen om contact met je op te nemen.
  • Social media profielen: Richt je op platforms waar je doelgroep het meest actief is en optimaliseer je profielen; juist als je zelf aan de slag gaat met Social Media is het belangrijk je eigen online uitstraling en kanalen op orde te hebben. Dat wil niet zeggen dat je op elk kanaal actief hoeft te zijn, maar het is wel slim om op de kanalen waar je zichtbaar wilt worden, een solide strategie te hanteren.

4. Creëer Waardevolle Content

Ook zelf zul je content dienen te creëren om de vindbaarheid van je bedrijf te verhogen. Dit kun je doen door in te zetten op organische, paid media content of een combinatie van beiden. In deze stap ga je hierover nadenken en hiermee aan de slag.

  • Contentstrategie: Plan wat voor soort content je gaat delen (educatief, inspirerend, entertainend).
  • Contentkalender: Organiseer je publicatieschema om consistentie te garanderen.

5. Bouw je Netwerk Uit

Welk type Social Media Onderneming je ook gaat opzetten, een bedrijf kan niet zonder klanten. Daarom is het opbouwen van een netwerk een belangrijke stap.

  • Interactie: Engage met je volgers en bouw relaties op.
  • Collaboraties: Werk samen met andere influencers of merken in je niche. Uiteraard kun je ook investeren in een ‘offline netwerk’.

6. Maak Gebruik van Advertenties

Optioneel kun je online adverteren om meer bereik, leads te genereren.

  • Betaalde promotie: Experimenteer met gesponsorde posts en advertenties op social media om je bereik te vergroten.

7. Analyseer en Optimaliseer

Experimenteer, analyseer en optimaliseer; het opdoen van ervaring is belangrijk. Net als het evalueren ervan.

  • Analyseer je prestaties: Gebruik analytics tools om te zien wat werkt en wat niet. Maar kijk ook naar je daadwerkelijke sales; wat is je bereik? Wat is het aantal leads en hoeveel procent van de bezoekers wordt ook daadwerkelijk klant?
  • Aanpassen: Wees bereid om je strategie aan te passen op basis van deze inzichten. (Tip! Wijzig ook niet te snel je strategie, soms hebben zaken ook tijd nodig).

8. Blijf Leren en Innoveren

Digitale Marketing trends gaan snel. Nieuwe contentvormen, nieuwe kanalen en AI toepassingen; als Social Media Ondernemer is het slim om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends. (Tip! Abonneer je op het YouTube kanaal van So-MC).

  • Blijf op de hoogte: De digitale marketingwereld verandert snel, dus blijf leren.
  • Innoveer: Probeer nieuwe platforms, tools en trends om voorop te blijven lopen. Je hoeft niet elk nieuwe kanaal op te nemen in je dienstaanbod maar blijf op de hoogte van de ontwikkelingen.

9. Zorg voor Rechtsbescherming en Financieel Beheer

Als je veel op orde hebt, kun je naar de KVK om je bedrijf aan te melden. Ook kun je nadenken over welke organisatievorm jouw bedrijf krijgt; het is vaak het simpelst om in Nederland te beginnen met een Eenmanszaak.

  • Juridische structuur: Overweeg de beste bedrijfsvorm voor jouw onderneming. Ook kun je nadenken over welke verzekering bij jouw werkzaamheden past.
  • Financieel beheer: Houd je inkomsten en uitgaven nauwkeurig bij. Veel administratieve taken kun je zelf, voor sommige zaken heb je een boekhouder nodig. Zoek een boekhouder die bij jouw wensen past. Daarnaast kun je bijv. via KNAB een zakelijke bankrekening openen.

10. Netwerken en Persoonlijke Groei

Zodra je gestart bent, het begin van je bedrijf staat en je de eerste klanten hebt binnengehaald, blijft het zaak om ook aandacht aan jouw persoonlijke groei als ondernemer te denken.

  • Persoonlijke ontwikkeling: Investeer in jezelf door cursussen en trainingen te volgen.
  • Netwerkevenementen: Bezoek evenementen en webinars om je netwerk uit te breiden.

Wil je meer leren over het zelfstandig ondernemen op het gebied van Digitale Marketing? Wij bieden programma’s op maat aan waarbij wij samen jouw Social Media Onderneming opzetten. Lees hier meer en neem gerust contact op voor meer informatie.

Related Articles

× Hoe kan ik je helpen?