Mijn Social Media Plan Social Media Plan Stap 1 van 15 6% Algemene gegevensDe naam van de organisatie/bedrijf is* De voornaam van de auteur is* De achternaam van de auteur is* De functie van de auteur is* Wat is je gebruikersnaam?* Hoe groot is de organisatie/bedrijf?*< 10 medewerkers10 - 50 medewerkers50 - 100 medewerkers101 - 250 medewerkers251 - 1.000 medewerkers1.001 - 2.500 medewerkers2.500+ medewerkersE-mailadres* Plaats* Plaats AfghanistanAland-eilandenAlbaniëAlgerijeAmerikaans SamoaAmerikaanse MaagdeneilandenAndorraAngolaAnguillaAntarcticaAntigua en BarbudaArabische Republiek SyriëArgentiniëArmeniëArubaAustraliëAzerbeidzjanBahama'sBahreinBangladeshBarbadosBelgiëBelizeBeninBermudaBhutanBoliviaBonaire, Sint Eustatius en SabaBosnië en HerzegovinaBotswanaBouvet eilandBraziliëBrits-Indisch oceaan gebiedBritse MaagdeneilandenBrunei DarussalamBulgarijeBurkina FasoBurundiCambodjaCanadaCentraal-Afrikaanse RepubliekChiliChinaCocoseilandenColombiaComorenCongoCongo, Democratische RepubliekCook eilandenCosta RicaCubaCuraçaoCyprusDenemarkenDjiboutiDominicaDominicaanse RepubliekDuitslandEcuadorEgypteEl SalvadorEquatoriaal-GuineaEritreaEstlandEswatiniEthiopiëFaeröerFalkland eilandenFijiFilipijnenFinlandFrankrijkFrans GuyanaFrans-PolynesiëFranse zuidelijke gebiedenGabonGambiaGeorgiëGhanaGibraltarGrenadaGriekenlandGroenlandGuadeloupeGuamGuatemalaGuernseyGuineeGuinee-BissauGuyanaHaïtiHeard Eiland en McDonald EilandenHondurasHong KongHongarijeIJslandIerlandIndiaIndonesiëIrakIranIsraëlItaliëIvoorkustJamaicaJapanJerseyJordaniëKaaimaneilandenKaapverdiëKameroenKazachstanKeniaKersteilandKirgiziëKiribatiKleine eilanden van de Verenigde StatenKoeweitKorea, Democratische VolksrepubliekKorea, Republiek vanKroatiëLao Democratische VolksrepubliekLesothoLetlandLibanonLiberiaLibiëLiechtensteinLitouwenLuxemburgMacauMadagaskarMalawiMaldivenMaleisiëMaliMaltaManMarokkoMarshalleilandenMartiniqueMauritaniëMauritiusMayotteMexicoMicronesiaMoldaviëMonacoMongoliëMontenegroMontserratMozambiqueMyanmarNamibiëNauruNederlandNepalNicaraguaNieuw-CaledoniëNieuw-ZeelandNigerNigeriaNiueNoord-MacedoniëNoordelijke MarianenNoorwegenNorfolk eilandOegandaOekraïneOezbekistanOmanOostenrijkPakistanPalauPalestina, StaatPanamaPapoea-Nieuw-GuineaParaguayPeruPitcairnPolenPortugalPuerto RicoQatarRoemeniëRussische FederatieRwandaRéunionSaint BarthélemySaint Kitts en NevisSaint LuciaSaint Pierre en MiquelonSaint Vincent en de GrenadinesSalomonseilandenSamoaSan MarinoSao Tomé en PrincipeSaoedi-ArabiëSenegalServiëSeychellenSierra LeoneSingaporeSint MaartenSint MaartenSint-Helena, Hemelvaart en Tristan da CunhaSloveniëSlowakijeSoedanSomaliëSpanjeSpitsbergen en Jan MayenSri LankaSurinameTadzjikistanTaiwanTanzania, de Verenigde Republiek vanThailandTimor-LesteTogoTokelauTongaTrinidad en TobagoTsjaadTsjechiëTunesiëTurkijeTurkmenistanTurks- en CaicoseilandenTuvaluUruguayVanuatuVaticaanstadVenezuelaVerenigd KoninkrijkVerenigde Arabische EmiratenVerenigde StatenVietnamWallis en FutunaWestelijke SaharaWit-RuslandYemenZambiaZimbabweZuid SoedanZuid-AfrikaZuid-Georgië en de Zuidelijke Sandwich eilandenZwedenZwitserland Land Telefoon*Website* LogoMax. bestandsgrootte: 256 MB. IntroductieWelkomstwoord WelkomSchrijf hier een welkomstwoord AnalysesOmgevingsanalyse - kansen*Beschrijf hier ca. drie - vijf kansen die jouw organisatie raken maar waar je geen invloed op hebt maar wel op kunt inspelen (vergrijzing, robotisering, krapte op arbeidsmarkt, politieke situatie etc.). Beschrijf waarom dit kansen kunnen zijn. Omgevingsanalyse - bedreigingen*Beschrijf hier drie - vijf bedreigen die jouw organisatie raken maar waar je geen invloed op hebt maar wel op kunt inspelen (vergrijzing, robotisering, krapte op arbeidsmarkt, politieke situatie, concurrentie/alternatieven, klantloyaliteit etc.). Beschrijf waarom dit bedreigingen kunnen zijn of kunnen gaan worden. Interne analyse - sterke punten*Beschrijf hier drie - vijf positieve, sterke punten van jouw organisatie door de ogen van jouw klant (leden, gasten, cliënten). Interne analyse - aandachtspunten*Beschrijf hier drie - vijf aandachtspunten van jouw organisatie door de ogen van jouw klant (leden, gasten, cliënten). (Bijv. op het gebied van product/dienst, service, bereikbaarheid, klanttevredenheid, pricing etc.) Online analyse*Hoe staat jouw organisatie er nu voor online? Hoe vindbaar ben je en wat constateer je als je jouw organisatie gaat zoeken via Social Media en Google?Online vindbaarheid*Onvindbaar op belangrijke zoekwoorden in GoogleRedelijk vindbaar op belangrijke zoekwoorden in GoogleVindbaar op belangrijke zoekwoorden in GoogleKies welke situatie het meest van toepassing is.Dit gaat goed in de huidige situatie omtrent Social Media* Alles selecteren Onze content spreekt aan bij de volgers; er is interactie Er zit groei in onze social media kanalen De advertentiecampagnes via Social Media zijn rendabel We halen omzet uit Social Media We halen afzet uit Social Media Social Media zorgt voor traffic naar onze website/webshop Social Media zorgt voor traffic naar onze winkel/restaurant/detailhandel Social Media zorgt voor traffic naar onze fysieke locatie Door Social Media kunnen we onszelf goed presenteren Meerdere opties mogelijk. Dit kan beter in de huidige situatie omtrent Social Media* Alles selecteren Onze content spreekt niet (genoeg) aan bij de volgers; er is weinig/geen interactie Er zit geen/ heel weinig groei in onze social media kanalen De advertentiecampagnes via Social Media zijn niet rendabel We halen geen omzet uit Social Media We halen geen afzet uit Social Media Er komt geen traffic naar onze website/webshop via Social Media Er komt geen traffic naar onze fysieke locatie door Social Media We presenteren ons niet goed (genoeg) Meerdere opties mogelijk. Zo actief zijn wij op Social Media*Passief; luisteren & monitoren; zelf niets/weinig postenActief; op frequente momenten posten en we zijn online goed bereikbaarPro actief; op frequente momenten posten en pro actief mee interacteren in communities van derdenHoe actief is jullie organisatie op Social Media in de huidige situatie? Kies welke situatie het meest van toepassing is. Missie & visieOnze missie is*Onze visie is*Optioneel: maak je visie visueel Sleep bestanden hierheen of Selecteer bestanden Toegestane bestandstypen: jpg, png, Max. bestandsgrootte: 2 MB, Max. aantal bestanden: 5. Deel hier één vision board of upload meerdere foto's die de visie visueel weergeven - max. vijf foto's Strategie & profileringWij willen ons op social media profileren als*Beschrijf gedetailleerd hoe de online uitstraling gaat worden (bijv. fun, betrouwbaar, duurzaam, spannend, vrouwelijk/mannelijk, betrokken, grappig, veilig, actief, leerzaam, extravert, degelijk etc.) DoelstellingenEerst zullen wij de organisatie doelstellingen beschrijven en daarna de social media doelstellingen. De organisatie doelstellingen zijn* Alles selecteren Afzet verhogen Bestaande klanten behouden Omzet verhogen Nieuwe doelgroepen benaderen Nieuwe markten aanboren Marktaandeel behouden Marktaandeel vergroten/groei Marge verhogen Meerdere opties mogelijk (klanten kunnen ook leden, cliënten, gasten zijn). De social media doelstellingen zijn* Alles selecteren Benaderen van nieuwe doelgroepen/prospects Engagement verhogen op eigen kanalen Binding behouden met bestaande klanten Groei van online community Geld verdienen met Social Media (bijv. influencer worden) Marge verhogen door Social Shopping Omzet verhogen door Social Shopping Traffic genereren naar website/webshop Traffic genereren naar derde site Traffic genereren naar offline locatie Zichtbaarheid verhogen onder bestaande doelgroep Zichtbaarheid verhogen onder nieuwe doelgroep Meerdere keuzes mogelijk.Zo actief zijn willen wij zijn op Social Media*Pro actief; op frequente momenten posten en pro actief mee interacteren in communities van derdenActief; op frequente momenten posten en online goed bereikbaar zijnPassief; luisteren & monitoren; zelf niets/weinig postenHoe actief is jullie organisatie op Social Media in de gewenste situatie? DoelgroepenDe volgende doelgroepen gaan wij benaderen via Social Media. Focus doelgroep 1* Geef hier een gedetailleerde beschrijving van de focus doelgroep.Focus doelgroep 2* Geef hier een gedetailleerde beschrijving van de focus doelgroep.Focus doelgroep 3* Geef hier een gedetailleerde beschrijving van de focus doelgroep.Focus doelgroep 4 Geef hier een gedetailleerde beschrijving van de focus doelgroep.Focus doelgroep 5 Geef hier een gedetailleerde beschrijving van de focus doelgroep. Content & Content StrategieBeschrijf wat de contentstrategie wordt, de content thema's, content type en planning. Dit wordt onze content strategie*Beschrijf wat de content strategie wordt; denk hierbij aan content creatie, profilering, type content e.d. Content thema 1* Benoem de content thema's; voorbeelden van content thema's zijn: actualiteiten, producten, diensten, inspiratie content, over ons-content, en thema's die de organisatie/doelgroepen raken (bijvoorbeeld; natuur, strand, fashion, omgeving, literatuur, nieuws, series/tv, vakliteratuur, nieuws uit de branche, muziek, sport, familie/gezin, vakantie, reizen, lifehacks, wonen etc.). Content thema 2* Content thema 3* Content thema 4 Content thema 5 De volgende type content gaan wij creëren* Alles selecteren Korte video's tot 10 secondes Video's 10 - 60 secondes Video's 1 - 5 minuten Lange video's 5 minuut of langer Foto's (uniek) Stock photo's GIFjes Artikelen Stories Whitepapers Infographics Quotes Meerdere keuzes mogelijk Content publishing*MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag Op de volgende dagen gaan wij content (structureel) inplannen (daarnaast blijft er altijd ruimte voor het publiceren van ad-hoc content). Content thema's per dag*MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdagZondag Op de volgende dagen gaan wij de volgende content structureel thema's inplannen (daarnaast blijft er altijd ruimte voor het publiceren van ad-hoc content). Beschrijf per dag de content thema's. ChannelsMiddels de volgende kanalen gaan wij de doelgroepen bereiken. Channel strategie*Beschrijf hier de Social Media Channel strategie; welke kanalen zet je in met welk doel? Wat is de visie op het inzetten van Social Media kanalen voor in de (nabije) toekomst? Wij maken nu gebruik van de volgende Social Media Channels* Alles selecteren Instagram Instagram Stories IGTV Influence Marketing Facebook Facebook Stories LinkedIn LinkedIn Stories Pinterest Twitter Vimeo WhatsApp WhatsApp Stories Snapchat TikTok YouTube Wij gaan de volgende Social Media Channels inzetten, in de toekomst* Alles selecteren Instagram Instagram Stories IGTV Influence Marketing Facebook Facebook Stories LinkedIn LinkedIn Stories Pinterest Twitter Vimeo WhatsApp WhatsApp Stories Snapchat TikTok YouTube CommunicatieDe volgende communicatiestrategie gaan wij inzettenCommunicatie strategie*Beschrijf hier de communicatie strategie (op basis van de gewenste profilering), wie wil je zijn? Hoe wil je communiceren? Wat is belangrijk in de online communicatie? Maak het zo gedetailleerd als mogelijk. De volgende tone of voice gaan wij gebruiken in onze communicatie* De volgende hashtags gaan wij inzetten in onze berichten* De volgende emoji's gaan wij inzetten in onze berichten* AdverterenSocial Media Adverteren*Beschrijf hier de visie en doelen omtrent het inzetten van Paid Media (bijv. voor het bereiken van nieuwe doelgroepen, product lanceringen, verhogen van online zichtbaarheid, traffic genereren etc.) Wij adverteren nu op Social MediaJaNeeAndersGa je in de toekomst (< 1 jaar) adverteren op Social Media?*JaNeeMisschienWij adverteren nu op de volgende kanalen Instagram Facebook LinkedIN Pinterest Snapchat Twitter TikTok YouTube Influencemarketing Op welke kanalen ga je adverteren? Instagram Facebook LinkedIN Pinterest Snapchat Twitter YouTube TikTok Influencemarketing ToolsDe volgende tools, software ga ik inzetten om de Social Media beter, sneller te managen; Dit zijn de voordelen die we kunnen behalen door het inzetten van de tools*Denk aan tijdsbesparing, extra data om op te sturen, mooiere kwaliteit van de content, etc. De volgende tools zullen gebruikt worden* Alles selecteren Content creatie tools Video editing tools Photo editing tools Social Media planningssoftware Social Media monitoringssoftware Extra statistieken apps Software voor dashboard Overig Dit zijn de tools die wij gaan inzetten*Noem hier de namen van de tools, apps / software. Analytics & DashboardsEr zal gestuurd worden op de volgende metrics*Op welke metrics (statistieken) ga jij sturen om de doelen/doelstellingen te monitoren? (Denk aan: traffic, community groei/engagement, conversie, conversieratio's, sentiment) De volgende bronnen worden ingezet om data uit te halen:* Alles selecteren Instagram statistieken Facebook statistieken LinkedIn Ssatistieken Pinterest statistieken YouTube statistieken Google Analytics Overig Ga je een dashboard maken om te meten?*JaNeeAndersHoevaak ga je het dashboard versturen?Eén keer per weekEén keer per maandEén keer per kwartaalWanneer wordt het dashboard verzonden?Binnen een week na afloop van de week/maand/kwartaalBinnen twee weken na afloop van de week/maand/kwartaalBinnen drie weken na na afloop van de week/maand/kwartaalBinnen een maand na afloop van de week/maand/kwartaal Social Media Marketing BudgetWat is het totaal budget voor Social Media?* Beschrijf hier het budget op basis van de strategie/het plan. Geef aan of dit per maand, kwartaal of jaar is. Social Media Content Marketing*< €500 per jaar€500 - € 2.500 per jaar€2.500 - € 5.000 per jaar€5.000 - € 10.000 per jaar€10.000 - € 25.000 per jaar€25.000 - € 50.000 per jaar€50.000 - € 100.000 per jaar> €100.000 per jaarHet creëren van foto's, video's, artikelen e.d. (al dan niet via een derde partij) / inkoop hard-software rondom content Social Media Advertising*< €500 per jaar€500 - € 2.500 per jaar€2.500 - € 5.000 per jaar€5.000 - € 10.000 per jaar€10.000 - € 25.000 per jaar€25.000 - € 50.000 per jaar€50.000 - € 100.000 per jaar€100.000 - € 250.000 per jaar> € 250.000 per jaarAdverteren op o.a. Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok Social Media Educatie*< €500 per jaar€500 - € 2.500 per jaar€2.500 - € 5.000 per jaar€5.000 - € 10.000 per jaar€10.000 - € 25.000 per jaar€25.000 - € 50.000 per jaar€50.000 - € 100.000 per jaar> €100.000 per jaarTrainingen, Cursussen & WorkshopsSocial Media Tools*< €500 per jaar€500 - € 2.500 per jaar€2.500 - € 5.000 per jaar€5.000 - € 10.000 per jaar€10.000 - € 25.000 per jaar€25.000 - € 50.000 per jaar€50.000 - € 100.000 per jaar> €100.000 per jaarPlanningssoftware, chatbots, monitoringstools e.d. Influence Marketing*< €500 per jaar€500 - € 2.500 per jaar€2.500 - € 5.000 per jaar€5.000 - € 10.000 per jaar€10.000 - € 25.000 per jaar€25.000 - € 50.000 per jaar€50.000 - € 100.000 per jaar> €100.000 per jaar OrganisatieDe Social Media Channels en content gaan wij op de volgende manier organiseren: Social Media Team* Uit hoeveel personen bestaat het Social Media Team en welke rollen zijn gedefineerd? Wie coördineert er?* (Of alles volgens de strategie gaat, of de doelstellingen behaald worden of het proces efficient verloopt, terugkoppeling naar de organisatie e.d.) Wie gaat de content creëren?* Wie gaat de content publiceren?* Wie verzorgt de webcare?* Wie gaat de dashboards opzetten en beheren?* EmailDit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd. Δ